Project 2010 / 2011 - Dagopvang kinderen met een beperking in Pleven
Op 1 juni 2010 werd het officiële startsein gegeven aan een groot renovatieproject bij een kindertehuis in Pleven waar zo'n 250 baby's en peuters in de leeftijd van 0 tot 3 jaar worden opgevangen en verzorgd. Het merendeel van deze kinderen heeft een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.
Het kindertehuis bevindt zich in Pleven; een stad in de Donauvallei in het noorden van Bulgarije op pakweg 50 kilometer van de Roemeense grens en zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Sofia.
De staat van het uit de jaren '70 daterende gebouw is slecht. Het gebouw telt zes verdiepingen en huisvest tien afdelingen (zgn. Wards) waar circa 250 baby's en peuters onderdak vinden. Iedere Ward bestaat uit vier units met elk een aantal slaapkamers, sanitaire ruimtes, huiskamer, keuken en kantoorruimte. De kinderen worden naar leeftijd en beperking verdeeld over de Wards.
Baby's
Een globale raming leert dat van de 250 baby's en peuters in Pleven zo'n 50 kinderen te kampen hebben met ernstige meervoudige lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen; 100 kinderen hebben meervoudige of enkelvoudige lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen in een lichtere vorm en 100 kinderen hebben geen lichamelijke en/of geestelijke beperkingen.
De baby's zijn afkomstig van ziekenhuizen uit Pleven en omgeving en zijn afgestaan vanwege de lichamelijke en/of verstandelijke beperking of ongewenste zwangerschap. Alle baby's worden bij binnenkomst eerst in quarantaine geplaatst voordat ze naar een reguliere afdeling kunnen. De baby's zonder beperking worden vervolgens eerst driemaal ter adoptie aangeboden binnen Bulgarije voordat het kind in aanmerking komt voor adoptie naar het buitenland. De baby's met een beperking komen niet in aanmerking voor adoptie en worden vanaf het vierde levensjaar geplaatst in een ander kindertehuis.
Kostenplaatje
Het kindertehuis in Pleven valt onder het Bulgaarse Ministerie van Gezondheid. Directrice dokter Irgina Kostovo geeft leiding aan een medische tak met artsen, fysiotherapeuten en verpleegkundig personeel; het administratief personeel en het civiel-technisch personeel (keuken, transport, schoonmaak etc.).
Het kindertehuis in Pleven ontving in 2010 van de Bulgaarse overheid een bedrag van 2.300 euro per kind/per jaar. Dit komt neer op een jaarbegroting van een kleine 600.000 euro. Hiervan moeten niet alleen de salarissen van 10 artsen, 2 fysiotherapeuten, 84 verpleegkundigen en ruim 80 medewerkers van de administratie en civiel-technische dienst worden betaald, maar ook de kosten van voeding, kleding en medicijnen voor de kinderen en de kosten voor elektra, verwarming en onderhoud van het gebouw. Kortom: een opgave die zonder hulp van buitenaf volstrekt onmogelijk is!
Samenwerking met stichting kindertehuizen Bulgarije
Colour4kids biedt vanaf 2009 in samenwerking met Stichting Kindertehuizen Bulgarije hulp aan een aantal kindertehuizen in Bulgarije.
De Nederlandse Stichting Kindertehuizen Bulgarije is in juni 2005 opgericht door Agnes van Uchelen uit Garderen. De stichting biedt hulp aan zes kindertehuizen waar in totaal zo'n 500 baby's, kinderen en jongeren worden opgevangen en verzorgd.
Stichting Kindertehuizen bulgarije biedt met name hulp bij de financiering van renovaties/verbouwingen van de onderkomens, het verstrekken van voeding, kleding, beddengoed, medicijnen, leermiddelen en speelgoed en het financieren van profesionele hulpmiddelen, zorg, begeleiding, educatie en opvang van de kinderen.
SKB werkt in Bulgarije nauw samen met de Niet Gouvernementele Organisatie (NGO) Tabitha Bulgaria Foundation te Sofia, die geleid wordt door Albena Matova.
Nieuw project 2010/2011
Colour4kids werd door Stichting Kindertehuizen Bulgarije (SKB) en de Tabitha Bulgaria Foundation in 2010 benaderd om hulp te bieden bij het kindertehuis in Pleven. Met financiële steun van BrandCharity kon in 2010 / 2011 één afdeling (Ward) compleet worden gerenoveerd en ingericht tot een 'Day Care Centre'.
Het betreft een afdeling met twee units die ieder beschikken over een slaapkamer, huiskamers en een zorgkamer met sanitaire voorzieningen, een speelkamer, een kantoor met behandelkamer, een afdelingskeuken, een douche/toiletruimte, een spoelruimte, een personeelskamer, een opslagkamer, een entree en gang.
Na de renovatie, die geheel volgens de nieuwe richtlijnen van de overheid wordt uitgevoerd, moet deze afdeling voldoende ruimte bieden voor de dagopvang van ca. 40 baby's/peuters van 0 tot 3 jaar met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking die thuiswonen. Op termijn zal de dagopvang tevens 'moeder & kind zorg' gaan bieden aan alleenstaande moeders.
Doel van deze - voor Bulgarije - nog nieuwe vorm van zorgverlening is om ouders en ongehuwde moeders te stimuleren hun kind op te laten groeien binnen het eigen gezin en familie en niet af te staan aan een kindertehuis of aan te bieden ter adoptie. Met deze aanvullende zorg wordt het voor de moeder mogelijk om te blijven werken en wordt tevens extra zorg en ondersteuning geboden aan zowel de moeder als het kind.
De kosten voor de renovatie bedragen circa 45.000 euro. De werkzaamheden bestaan onder meer uit sloopwerk, stucwerk van de wanden, tegelwerk in de natte ruimtes en vloeren, vervangen van alle bestaande deuren en kozijnen door kunststof deuren en kozijnen met dubbel glas, vervanging leidingwerk van water en electra, vervanging van radiatoren, schilderwerk en afvoer van bouwafval.
Een team van Colour4kids is in de eindfase van de renovatie ter plaatse aanwezig om inspirerende muurschilderingen aan te brengen, de nieuwe ruimtes in te richten met nieuwe speelvoorzieningen / meubilair / gordijnen / keukeninventaris / wasvoorzieningen etc., activiteiten met de kinderen te ondernemen en de oplevering van de nieuwe afdeling te begeleiden.
BrandLoyalty - BrandCharity
BrandLoyalty ontwikkelt innovatieve en op maat gemaakte loyaliteitsconcepten voor de foodretail wereldwijd. Deze concepten vormen de basis van aantrekkelijke en eenvoudig uitvoerbare loyaliteitsprogramma's, die de relatie tussen haar klanten en hun consumenten versterken en verdiepen. Jaarlijks implementeert het bedrijf programma's in meer dan 20.000 winkels wereldwijd. Concreet gezegd stimuleren deze programma's consumenten om naar de betreffende winkels te gaan. En om weer terug te komen.
De visie "redefining relationships" van BrandLoyalty reikt verder dan puur zakelijke activiteiten. Het bedrijf en haar medewerkers voelen zich verbonden met de wereld om hun heen en zijn zich er terdege van bewust hoe goed wij het hebben. Om hier vorm aan te geven is in 2003 BrandCharity opgericht. Hiermee worden alle medewerkers gestimuleerd om zich in te zetten voor het goede doel.
Het doel van BrandCharity is het wereldwijd ondersteunen van kinderen en jongeren. Zij willen hen helpen de harde realiteit van het dagelijkse leven even te vergeten. Enkele voorbeelden van projecten zijn onder andere een speeltuin op de Filippijnen, bouw van een kinderopvang in Peru en vakanties voor verlamde kinderen in Nederland.
Het projectteam van BrandCharity, waarvan de samenstelling elk jaar wijzigt, bestaat uit BrandLoyalty medewerkers van al haar kantoren wereldwijd. Het projectteam kiest een project en is een jaar verantwoordelijk voor fondsenwerving en de gehele realisatie van het project.
Het BrandCharity team zet zich volledig in om het gezamenlijke project tot een groot succes te maken. Op deze manier laat zij haar verantwoordelijkheid voor de wereld om haar heen zien en levert zij een bijdrage aan het welzijn van kinderen overal ter wereld.
Verslag van de projectuitvoering
Via de link 'Nieuws over Bulgarije' krijgt u via de nieuwsberichten een goed beeld van de voorbereiding en uitvoering van dit project